تسلط بر هنر فراخوانی: هر آنچه که باید بدانید

کال تو اکشن و هدایت کاربر به سمت آن، یکی از چندین و چند هدف تولید محتوا به شمار می‌رود. در واقع، اقدام کردن در دنیای وب نیز ویژگی‌های مشابهی با دنیای فیزیکی دارد؛ با این تفاوت که اقدام‌های دنیای وب به ترکیبی از ذهن و سرانگشتان کاربران نیاز دارند.

"Call-to-action شما باید واضح و مختصر باشد. کاربر باید دقیقا بداند که وقتی روی آن دکمه کلیک می کند چه چیزی دریافت می کند." 

 آرون اورندورف

 

CTA یا Call to Action چیست؟ درک قدرت پیام رسانی متقاعد کننده

هنگامی که صحبت از طراحی یک وب سایت، نوشتن یک پست وبلاگ یا ایجاد یک ایمیل بازاریابی می شود، یکی از مهم ترین عناصری که باید در نظر گرفته شود، دعوت به اقدام (CTA) است. این قطعه متن یا گرافیک کوچک اما قدرتمند می تواند تفاوت بین یک تبدیل موفق و یک فرصت از دست رفته باشد. در این مقاله، ما بررسی خواهیم کرد که CTAها چیستند، چرا آنها بسیار مهم هستند، و چگونه می توان موارد موثری ایجاد کرد که به پیشبرد اهداف تجاری شما کمک می کند.

Call to Action چیست؟

در ساده‌ترین حالت، فراخوان به اقدام، دستور یا دستوری است که کسی را تشویق می‌کند تا اقدامی خاص را انجام دهد. این می تواند هر چیزی باشد، از کلیک کردن روی یک دکمه گرفته تا ثبت نام در خبرنامه تا خرید. CTA می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله:

• دکمه ها: یک دکمه با رنگ روشن با متنی مانند «اکنون بخر» یا «امروز ثبت نام کنید»

• پیوندهای متنی: یک ابرپیوند در یک بلوک متن، مانند "بیشتر بیاموزید"

• پنجره های بازشو: پوششی که در یک صفحه وب با یک پیام خاص ظاهر می شود، مانند «اکنون مشترک شوید»

• فرم ها: فرمی در صفحه فرود که اطلاعات کاربر را در ازای یک منبع یا خدمات رایگان می خواهد.

مهم نیست که چه شکلی دارند، هدف CTA متقاعد کردن کاربر برای انجام یک اقدام خاص است که با اهداف تجاری شما همسو باشد.

چرا باید از دعوت به اقدام‌ها استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم دقیقا بدانیم که CTA چیست، خوب است درباره‌ی این صحبت کنیم که چرا باید از دعوت به اقدام استفاده کنیم. استفاده از این تکنیک، دلایل مختلف و متفاوتی می‌تواند داشته باشد. در ادامه به ۲ دلیل اصلی استفاده از CTA اشاره می‌کنیم و آ‌ن‌ها را توضیح می‌دهیم.

چرا CTA ها اینقدر مهم هستند؟

CTAها ضروری هستند زیرا به راهنمایی بازدیدکنندگان از طریق قیف تبدیل کمک می کنند. با ارائه گام بعدی واضح و قانع کننده، می توانید شانس تبدیل یک مرورگر معمولی به مشتری وفادار را افزایش دهید. یک CTA قوی همچنین می‌تواند به شما کمک کند موفقیت کمپین‌های بازاریابی خود را با ردیابی کلیک‌ها، دانلودها و سایر اقداماتی که نشان‌دهنده علاقه یا قصد هستند اندازه‌گیری کنید.

CTAهای موثر همچنین به ایجاد اعتماد با مخاطبان شما کمک می کنند. وقتی بازدیدکنندگان احساس می‌کنند مطمئن هستند که چه چیزی را ارائه می‌دهید و در ازای آن چه چیزی دریافت می‌کنند، احتمالاً اقدامی را که شما درخواست می‌کنید دنبال می‌کنند.

نکات مهم در نوشتن CTA

علاوه بر طراحی جذاب و منحصربه‌فرد دکمه CTA، نوشتن متن یک کال تو اکشن متقاعدکننده نیز کار ساده‌ای نیست و برای همین کار شاید لازم باشد بارها و بارها آزمون و خطا کنید. اما به طور کلی با رعایت یک سری اصول می‌توانید کال تو اکشن های خوبی بنویسید.

  • ساده، روان و خودمانی بنویسید: برای اینکه مخاطب بیشتر با شما ارتباط بگیرد و تعامل بهتری داشته باشد، از کلیشه‌ها فاصله بگیرید و متون خودمانی و خلاقانه بنویسید. البته این موضوع به معنای ایجاد ابهام نیست و پیام CTA باید کاملا شفاف و واضح باشد.
  • ایجاد محدودیت: همیشه محدودیت و ضرورت که حس عقب ماندن از دیگران یا نداشتن فرصت کافی ایجاد می‌کند، خوب جواب می‌دهد. مثلا می‌توانید از عباراتی چون «30 درصد تخفیف ویژه برای 5 نفر اول» یا «تنها 2 بلیت دیگر باقی‌مانده» استفاده کنید.
  • هرم محتوا را جدی بگیرید: براساس هرم محتوا تلاش می‌کنید کم‌کم به جزئیات بپردازید و به‌صورت قطره‌چکانی اطلاعات بدهید. برای استفاده در CTA چندگانه در چند جای مختلف از متن می‌توانید سراغ این روش بروید. برخی از کاربران خیلی راحت همان اول روی کال تو اکشن موردنظر کلیک می‌کنند، برخی سخت‌گیر هستند و برای اینکه مجاب شوند نیاز به جزئیات بیشتر دارند.
  • کوتاه و جذاب بنویسید: قرار نیست روی دکمه CTA توضیحات زیادی درج شود، بنابراین تلاش کنید در یک پیام کوتاه ولی جذاب و گیرا با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و کاری کنید که با کمال میل روی آن کلیک کند. البته اگر قرار باشد کال تو اکشن خود را به صورت متنی بنویسید، می‌توانید کمی جذاب‌تر بنویسد.
  • دستور ندهید: لحن متن کال تو اکشن نباید دستوری باشد؛ چراکه مخاطبان این ادبیات را دوست ندارند و پس می‌زنند. بنابراین تلاش کنید لحن شما به عنوان درخواست باشد و از طرف دیگر حسی را در مخاطب ایجاد کند که کلیک کردن روی CTA موردنظر به نفع خودش است.
  • ارزش‌آفرین باشید: متنی بنویسید که در آن ارزشی نهفته باشد. مثلا اگر فقط بگویید کلیک کنید شاید کاملا جذاب نباشد، مگر اینکه از قبل با توضیحات کافی ذهن کاربر را آماده کرده باشید. اما اگر بنویسید «شما هم یکی از دو برنده ما باشید» به نظر جذاب‌تر است.

هنگام ایجاد یک فراخوان برای اقدام، چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  1. وضوح: CTA شما باید در عملی که می خواهید کاربر انجام دهد کاملاً واضح باشد. از زبان مبهم یا گیج کننده ای که ممکن است بازدیدکنندگان را دچار تردید یا تعجب کند که در آینده چه کاری انجام دهند، خودداری کنید.
  2. فوریت: ایجاد حس فوریت می تواند انگیزه موثری برای اقدام باشد. استفاده از عباراتی مانند "پیشنهاد زمان محدود" یا "فقط X موجود در انبار" را در نظر بگیرید تا کاربران را تشویق به اقدام سریع کنید.
  3. فواید: برجسته کردن فواید اقدام می تواند یک انگیزه قوی باشد. به‌عنوان مثال، به‌جای گفتن «ثبت‌نام برای خبرنامه ما»، «ثبت‌نام برای خبرنامه ما و دریافت نکات و تخفیف‌های انحصاری» را امتحان کنید.
  4. طراحی: طراحی CTA شما نیز می تواند تاثیر زیادی در اثربخشی آن داشته باشد. مطمئن شوید که در صفحه برجسته است و به راحتی می توان آن را پیدا کرد. از رنگ های متضاد، فونت های واضح و اندازه مناسب برای جلب چشم استفاده کنید.

در نتیجه

CTA ها بخش مهمی از هر تلاش متمرکز بر بازاریابی یا تبدیل هستند. با ایجاد فراخوان‌های عملی واضح، متقاعدکننده و به خوبی طراحی شده، می‌توانید بازدیدکنندگان را از طریق قیف تبدیل راهنمایی کنید و به اهداف تجاری خود برسید. بنابراین، قدم بعدی شما چیست؟ چگونه CTA ها را در وب سایت یا کمپین های بازاریابی خود برای به دست آوردن نتایج ترکیب می کنید؟

فهرست مطالب

اشتراک گذاری مقاله

بیشتر بدانید!

با خواندن سایر مواردی که با این موضع مرتبط هستند

تبلیغات

داستان سرایی در تبلیغات: چگونه تبلیغات رپورتاژ می تواند ارتباط عاطفی با مشتریان ایجاد کند

شاید این سؤال در ذهنتان پیش بیاید که رپورتاژ آگهی چیست؟ به بیان ساده باید گفت که رپورتاژ آگهی همان طور که از نام آن پیداست شکلی از آگهی ست که در قالب گزارش تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب از جنبه‌های مختلف به آن خواهیم پرداخت و از چیستی تا نحوه نوشتن و انتخاب رسانه برای انتشار آن صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بدانید »
تبلیغات

تبلیغات کلیکی

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک مدل تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ‌کنندگان برای کلمات کلیدی خاص مرتبط با محصول یا خدمات خود پیشنهاد قیمت می‌دهند و تبلیغات آنها برای کاربرانی که آن کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند نمایش داده می‌شود. تبلیغات PPC راهی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا مستقیماً به مخاطبان هدف خود دست یابند، موفقیت کمپین‌هایشان را اندازه‌گیری کنند و هزینه‌های تبلیغاتی خود را کنترل کنند. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ایجاد کپی تبلیغاتی جذاب، کسب و کارها می توانند کمپین های موثر PPC ایجاد کنند که نتایج را ارائه می دهد.

بیشتر بدانید »
تبلیغات

گوگل ادز

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغات آنلاین قدرتمند است که به کسب و کارها در هر اندازه ای اجازه می دهد تا به مخاطبان هدف خود دست یابند و ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنند. با تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، کسب و کارها می توانند کمپین هایی برای تبلیغات جستجو، تبلیغات نمایشی و تبلیغات ویدیویی ایجاد کنند که کلمات کلیدی و مخاطبان خاصی را هدف قرار می دهند.

بیشتر بدانید »